Zapraszamy do Sejmu (sala konferencyjna) w środę (20.07.2016r.), o godz. 12:00 na konferencję prasową ws prywatyzacji FSM. Oficjalne spotkanie z mediami organizuje poseł Kukiz’15 dr hab. prof. UP Kraków Józef Brynkus.

– Polakom wmawiano przez lata, że oddanie FSM w ręce Fiata był to sukces, a w mojej opinii wyszedł największy przekręt prywatyzacyjny XX wieku. Prywatyzacja Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) była tak naprawdę oddaniem najlepszej fabryki samochodów w Europie Środkowowschodniej za symboliczną złotówkę Włochom z Fiata – mówi historyk, poseł Józef Brynkus, który w czasie konferencji ujawni dokumenty do jakich dotarł składając interpelacje poselskie. Warto w tym miejscu przypomnieć, że za przygotowaniem tej operacji finansowej stał późniejszy ojciec założyciel Platformy Obywatelskiej Andrzej Olechowski, który jako minister niby polskiego rządu podpisał 800 stronicową umowę z Fiatem nawet nie przetłumaczoną z włoskiego na język polski.

Obecny na konferencji będzie również Rajmund Pollak, autor głośnej książki pt. „Polacy wyklęci z FSM i podczas włoskiej inwazji”

, który na 500 stronach swojej publikacji przedstawia nigdy dotąd nie publikowane dokumenty dotyczące prywatyzacji FSM i sytuacji pracowników po przekształceniach własnościowych.  – W mojej książce poznacie państwo kulisy przekrętu wartego prawie 3 miliardy dolarów. Przedstawione w tej publikacji dokumenty pokazują niespotykane w cywilizowanych krajach przypadki bezkarności osób sprawujących najwyższe funkcje w Państwie, a przede wszystkim rozpanoszoną ponad miarę nieudolność. Opisuje również metody działań włoskich właścicieli fabryki wobec pracujących w niej Polaków. Odsłaniam kulisy utajnionych zaniedbań i nieprawidłowości. Pisze o pobłażliwych prokuratorach w III RP i o tym, jak Donald Tusk pomógł Włochom zwalniać Polaków z pracy – podkreśla Rajmund Pollak.

Piotr Jegliński, nieustraszony wydawca i szef wydawnictwa Editions Spotkania zapowiedział również swój udział w tej niecodziennej konferencji prasowej w Sejmie. Warto też wspomnieć, że we wspomnianej książce przedstawiono umowę z Fiatem, która oznaczała agonię FSM, a podpisał ją w maju 1992 r. jeden z założycieli Platformy Obywatelskiej Andrzej Olechowski. Polska straciła dzięki tej kuriozalnej transakcji najlepsze fabryki FSM, a ponad 25 tysięcy pracowników pozbawiono praw do bezpłatnych akcji pracowniczych. 19 lutego 2016 r. poseł Józef Brynkus skierował do Ministra Skarbu interpelację w sprawie korzyści odniesionych przez Fiat Auto Poland po przejęciu FSM. W odpowiedzi Marek Zagórski, sekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, nie tylko potwierdził, że wartość FSM przed prywatyzacją wynosiła 3 miliardy dolarów, ale ponadto ujawnił wręcz sensacyjne szczegóły określenia wartości tak zasobnych spółek, jak Fiat Auto Poland SA, Magneti-Marelli Poland SA i Texid Poland SA, które powstały na bazie FSM. Każdą z tych spółek wyceniono na miliard starych złotych, czyli zaledwie 100 tysięcy nowych złotych. W sumie 300 tysięcy nowych złotych, co daje ok. 75 tysięcy dolarów. Zatem wartość FSM spadła w wyniku prywatyzacji z 3 miliardów do 75 tysięcy dolarów.

R

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here